tjejernatjusworldtour.blogg.se

Följ med oss på vår resa genom världen!

Airlie Beach

Kategori: Östkusten

Hej!
Just nu befinner vi oss i Airlie Beach vilket är en lite stad precis vid havet. Små affärer, trevliga restauranger och fina hamnar. Vårt hostel här är väldigt fräscht och det tar oss två minuter att pinna ner till havet så vi trivs väldigt bra. I havet här uppe så finns det giftiga maneter så man kan inte bada i havet här men som tur är så har dom byggt en lagoon precis vid havet, det är som en pool fast det liknar en sjö och har sandstrand runt sig, väldigt fint!

I lördags så åkte vi ut med en stor segel båt för att uppleva det berömda ö livet här ute, Whitsunday Islands. Vi var ca 25 pers och vi hade så himla roligt! Vi seglade rundor i det blåaste vattnet vi har sett och de vackraste öarna man kan tänka sig. Vi fick snorkla och se färgglada fiskar och helt otroliga koraller, riktigt häftigt. När vi snorklade så matade dom fiskarna samtidigt så vi fick hur mycket fiskar som helst runt oss, lite läskigt men så häftigt! Vi fick även se "Elvis", alfahannen i revet. Elvis var minst lika lång som min arm, alltså ganska massiv.

Vi stannade även till vid en ö och besökte "White heaven beach", en av de mest berömda platserna i Australien. Det är väldigt svårt att berätta hur det såg ut, vi ska försöka föra över våra bilder från kameran men det går inte så bra. Sanden på white heaven var sp ren att man kunde polera sitt silver där, vilket vi passade på att göra :)

På båten fick vi också testa på "Paddle Board" vilket är som en stor surfing bräda som man står på och sen paddlar man, väldigt roligt! Sen hoppade vi trampolin rakt ner i havet från båten, ni märker ju att vi hade riktigt roligt. Men som jag sa innan med maneterna så fick vi alltid ha våtdräkter när vi var i vattnet.

Besättningen bestod av fyra killar i åldern 25-30 så dom var riktigt sköna. En av dom var kock på båten och bjöd oss på riktigt god mat. Det uppskattade vi eftersom vi inte äter så bra mat annars.

En av kvällarna fick vi se solen gå ner längs horisonten för första gången i Australien, det var helt magiskt!

Ni undrar säkert om vi blev sjösjuka och ja det blev vi. Första kvällen så drack vi alla lite vin och efter en natt i en guppande båt och blivit väckta 06:30 så mådde vi ju inte helt prima. Nästan alla på båten satt och andades och tittade på horisonten för att inte få upp frukosten. Jag och Sofie klarade oss från att få upp
maten till skillnad från andra. Vi tog det lite lugnare med vinet andra dagen om vi säger så.

När vi kom tillbaka efter 3 dagar så hade vi en stor efter fest på kvällen med hela gänget, dansade hela natten lång och avslutade den med hamburgare på McDonalds. Vilka roliga dagar!

Imorgon så åker vi vidare mot nya äventyr och full moon party, vi är riktigt taggade!