tjejernatjusworldtour.blogg.se

Följ med oss på vår resa genom världen!

Nevis Bungy 134 m i Queenstown

Kategori: NZ

 I Queenstown fick jag (Sofie) och Ida verkligen testa våra gränser. Vi hade bokat Nevis Bungy Jump som är det högsta i Australasia på 134 m! Kvällen innan bungyt var vi ganska lugna men på morgonen då det var dags, började hjärtat bulta lite hårdare och snabbare..
Ida, som är den lugna och minst nervösa av oss två, började bli mer och mer nervös och smittade av sig på redan ganska så nervösa mig.. Väl incheckade, invägda och ritade på händerna, blev vi upphämtade en stund senare av en minibuss. Efter en lite tyst, svettig och nervös bussresa på 40 minuter ut i bergen gick allting väldigt snabbt! In på toa, ut och få på sig en sele, vägas igen och därefter spatsera ut till linbanan som skulle ta oss ut till "huset" som låg mitt emellan bergen där vi skulle hoppa ifrån. Precis innan vi steg på linbanan fick jag veta att jag skulle hoppa först (störst går först så att säga!) och då började mitt hjärta bulta 250 slag i sekunden kändes det som.
 
Killarna som tog hand om oss satte igång lite partymusik och började fixa i ordning utrustningen vi skulle ha runt fötterna. Rätt vad det är, hör jag mitt namn och jag får gå och sätta mig i en stol där det sista fixas inför hoppet. Därefter tar det nog inte mer än 1 minut förrän en av killarna har fört ut mig mot plattformen där jag ska hoppa ifrån och frågar: are you ready? (Vilket jag inte ens hinner svara på) 3-2-1...
När jag hör att han börjar räkna ner så finns det inget återvändo utan jag tar ut armarna, ställer mig som Jesus på korset, hoppar ut och ner mot marken. Känslan är obeskrivlig eftersom hela hoppet gick så snabbt, men jag vet att min skrik övergick till skratt!
 
Just när jag hänger upp och ner, kommer jag på att killarna har glömt att berätta för mig vilken lina jag skulle dra i för att bli upphissad på rätt håll - alltså med huvudet uppåt. Eftersom jag inte visste, fick jag dingla en liten stund upp och ner innan det var dags att bli upphissad med just huvudet neråt i 134 m, vilket också var en upplevelse i sig!
När jag kommer upp är det en annan tjejs tur innan det var dags för Ida. När Ida väl blir uppropad går det också väldigt snabbt och jag hinner knappt hämta mig från mitt hopp, förrän hon dyker med huvudet neråt. Ida visste vilken lina hon skulle dra i, så efter några försök lyckades hon och fick åka med huvudet uppåt!
När båda väl gjort våra hopp, var adrenalinet på topp och våra leenden gick från det ena örat till det andra.
 
Lyckliga och lite smått förvånade över att det inte var läskigare fick vi se våra kort, videos och ta emot våra tröjor som visar att vi hoppat Nevis Bungy Jump. Det var bland det häftigaste vi gjort på resan, och vi är riktigt stolta över att vågade ta steget från plattformen och hoppa! En upplevelse som vi tar med oss och som vi ser en erfarenhet rikare!
Vi firade på kvällen att vi överlevt och att det var vår sista natt i underbara Queenstown, så vi gick ut och dansade på World Bar.
 
Njut av bilderna och kom ihåg att allt gick bra!
 
 
 
 
 


Några bilder från mitt hopp!
Här nedan kommer några från Idas.


 
 

Kommentarer

  • Mari S säger:

    Wow vad häftigt........men jag hade aldrig gjort det själv ;))

    2013-04-18 | 19:11:05
  • Emelie S säger:

    Galenpannor är vad ni är! Ni ser inte ett dugg nervösa ut på bilderna heller :)

    2013-04-18 | 19:24:23
  • Anonym säger:

    Betala för att vara livrädd? Nej tack.
    Modigt av er töser!

    2013-04-18 | 19:26:46
  • Daddy Cool säger:

    Betala för att vara livrädd? Nej tack.
    Modigt av er töser!

    2013-04-18 | 19:28:34
  • Bitte säger:

    Vad häftigt. Beundrar ert mod.
    Vet inte om jag skulle våga, men skulle vilja.

    2013-05-15 | 15:58:08

Kommentera inlägget här: