tjejernatjusworldtour.blogg.se

Följ med oss på vår resa genom världen!

Queenstown

Kategori: NZ

Efter glaciäräventyret så var det dags för staden vi längtar efter att få besöka, Queenstown. Vi hade hört att Queenstown levererar bra nattliv och att det var en härlig stad så vi hade förväntningar på staden.
Min, Idas, kusin Josefin bor i Queenstown och jobbar på Hilton så jag såg även fram emot att träffa henne.

Första dagen när vi anlände så drack vi te med Josefin, så kul att träffa henne igen!
Senare på kvällen så gick vi ut och dansade med våra bussvänner hela natten lång. Natten avslutades på mcDonalds (som den brukar göra) och sedan den varma, sköna sängen.

Dagen efter så sov vi ganska länge och sedan kom Josefin och hämtade oss med Maggan, hennes bil, och så körde vi och handlade ingredienser till en svensk klassiker - spagetti och köttfärssås. Josefin bor lite utanför centrum av Queenstown men väldigt nära hennes jobb i ett hus med en brasiliansk tjej. Vi lagade god mat, åt päron från deras päronträd och sen somnade vi allihopa i soffan framför ett avsnitt Vänner.
När vi vaknade så korkade vi upp cider och började göra oss redo för kvällen. Två av Josefins kompisar kom också och sen bar det av mot Hilton hotellet. Där åt vi super god mat, jag och Mathilda åt medium fläskfilé med potatiskaka och vild svampsås och Sofie hade detsamma fast med bearnaisesås, vi njöt som aldrig förr! Efteråt så drack vi mumsiga cocktails och pratade om allt mellan himmel och jord. Nu tänker ni säkert: hur kan ni backpackers ha råd att äta på Hilton? Ja, det har vi ju egentligen inte men som tur är så har Josefin 40% personalrabatt som vi också fick nyttja, tur för oss!
Efter middagen så tog vi Hilton bussen till stan och dansade hela natten lång, vilken roligt dag/kväll/natt!

Dagen efter så gick vi på bio med Josefin, vi tittade på "Identity thief", köpte gigantiska popcorn och skrattade tills popcornen åkte ur öronen på oss. På kvällen så tog vi det bara lugnt och förberedde oss för morgondagens prövning.

På morgonen så vaknade jag och Sofie med stora klumpar i magarna. Och varför vi hade klumpar i magarna får ni läsa om i föregående inlägg.

När vi kom tillbaka på eftermiddagen så var vi höga på adrenalin och firade att vi levde. Vi köpte "Ferg Burger", dem kända hamburgarna i Queenstown. Det var nog de största och godaste hamburgarna vi ätit. Våra kära engelska vänner som vi mött på bussen anlände till Queenstown och vi firade hela natten lång och även den natten slutade med en hamburgare i handen (dock inte lika god som Ferg burger)

Med lite huvudvärk så satte vi oss morgonen där på bussen och åkte till Christchurch, där hände inget och dagen efter åkte vi flyg till Auckland. Imorgon så åker vi vidare till Fiji och solsemester. Vi har bokat alla boenden, transporter och middagar så det ska bli skönt att inte laga mat och diska. Vi stannar på Fiji i 12 dagar och sen är det bara Los Angeles kvar innan hemfärd. Nu ses vi snart alla där hemma!

Nevis Bungy 134 m i Queenstown

Kategori: NZ

I Queenstown fick jag (Sofie) och Ida verkligen testa våra gränser. Vi hade bokat Nevis Bungy Jump som är det högsta i Australasia på 134 m! Kvällen innan bungyt var vi ganska lugna men på morgonen då det var dags, började hjärtat bulta lite hårdare och snabbare..
Ida, som är den lugna och minst nervösa av oss två, började bli mer och mer nervös och smittade av sig på redan ganska så nervösa mig.. Väl incheckade, invägda och ritade på händerna, blev vi upphämtade en stund senare av en minibuss. Efter en lite tyst, svettig och nervös bussresa på 40 minuter ut i bergen gick allting väldigt snabbt! In på toa, ut och få på sig en sele, vägas igen och därefter spatsera ut till linbanan som skulle ta oss ut till "huset" som låg mitt emellan bergen där vi skulle hoppa ifrån. Precis innan vi steg på linbanan fick jag veta att jag skulle hoppa först (störst går först så att säga!) och då började mitt hjärta bulta 250 slag i sekunden kändes det som.

Killarna som tog hand om oss satte igång lite partymusik och började fixa i ordning utrustningen vi skulle ha runt fötterna. Rätt vad det är, hör jag mitt namn och jag får gå och sätta mig i en stol där det sista fixas inför hoppet. Därefter tar det nog inte mer än 1 minut förrän en av killarna har fört ut mig mot plattformen där jag ska hoppa ifrån och frågar: are you ready? (Vilket jag inte ens hinner svara på) 3-2-1...
När jag hör att han börjar räkna ner så finns det inget återvändo utan jag tar ut armarna, ställer mig som Jesus på korset, hoppar ut och ner mot marken. Känslan är obeskrivlig eftersom hela hoppet gick så snabbt, men jag vet att min skrik övergick till skratt!

Just när jag hänger upp och ner, kommer jag på att killarna har glömt att berätta för mig vilken lina jag skulle dra i för att bli upphissad på rätt håll - alltså med huvudet uppåt. Eftersom jag inte visste, fick jag dingla en liten stund upp och ner innan det var dags att bli upphissad med just huvudet neråt i 134 m, vilket också var en upplevelse i sig!
När jag kommer upp är det en annan tjejs tur innan det var dags för Ida. När Ida väl blir uppropad går det också väldigt snabbt och jag hinner knappt hämta mig från mitt hopp, förrän hon dyker med huvudet neråt. Ida visste vilken lina hon skulle dra i, så efter några försök lyckades hon och fick åka med huvudet uppåt!
När båda väl gjort våra hopp, var adrenalinet på topp och våra leenden gick från det ena örat till det andra.

Lyckliga och lite smått förvånade över att det inte var läskigare fick vi se våra kort, videos och ta emot våra tröjor som visar att vi hoppat Nevis Bungy Jump. Det var bland det häftigaste vi gjort på resan, och vi är riktigt stolta över att vågade ta steget från plattformen och hoppa! En upplevelse som vi tar med oss och som vi ser en erfarenhet rikare!
Vi firade på kvällen att vi överlevt och att det var vår sista natt i underbara Queenstown, så vi gick ut och dansade på World Bar.

Njut av bilderna och kom ihåg att allt gick bra!

Några bilder från mitt hopp!
Här nedan kommer några från Idas.

Bildbomb från Franz Josef glaciären

Kategori: NZ

Färskvatten från glaciären - smakar som snö.

En av de bästa dagarna i vårt liv!

Wellington, Lake Mahinapua och Franz Josef

Kategori: NZ

Dem senaste dagar som vi har spenderat i Wellington, Lake Mahinapua och Franz Josef.

Efter våra äventyr i River Valley så var det dags för nya i Nya Zeelands huvudstad, Wellington. Wellington ligger längst ner på nord ön och är en jättefin hamnstad. Väldigt fina byggnader och hus uppe i bergen och nere i centrum fanns där massa små gator med mysiga pubar.
Vi anlände på eftermiddagen och på kvällen så bestämde vi oss för att gå ut med hela buss familjen och dansa tills solen började gå upp. Vilken rolig natt vi hade!
Efter att vi sovit ruset av oss så promenerade vi med solen i ansiktet bort till "Museum of New Zealand", ett gigantiskt museum som berättade om nye Zeelands historia. Vi fick känna hur en jordbävning känns, titta på den största fångade bläckfisken i världen (som vägde 480kg!!), posera med figurer ur filmen "the hobbit" som är inspelad här i nz. Där spenderade vi flera timmar och hade jätteroligt!

Morgonen där efter så var det dags att ta färjan över till syd ön och första stoppet var Lake Mahinapua. Syd ön är betydligt kallare, vita bergstoppar och otroligt vackert! Vi körde längs östkusten och stannade på några ställen för att gå lite promenader och se fantastiska platser.
Väl framme i Mahinapua så var det dags för den kända pubfesten med tema som kiwibussen alltid anordnar när de kommer dit. Vårt tema för kvällen var "kändisar" så vi gängade ihop oss med två engelska tjejer och bildade Spice Girls. Alla gick verkligen in för temat och vi hade en riktigt rolig kväll! Ölen flödade, musiken spelades ur en jukebox och vi dansade tills vi fick skoskav.

Morgonen där efter så fick vi hasa upp oss kl 7, äta vår dagliga gröt, klä på oss och sätta oss på bussen och påbörja färden mot nästa destination, Franz Josef där vi är just nu. Vi anlände igår strax innan lunch och då var det dags för vårt äventyr upp till Franz Josef glaciären. Vi fick rusta upp oss i riktiga vandrar kängor, termobyxor, vindjacka, mössa och vantar. Sen åkte vi helikopter upp till glaciären, riktigt häftigt!
Väl där uppe så mötte vi upp vår guide och sen vandrade vi på glaciären i tre timmar. Franz Josef glaciären är en av tre glaciärer i världen dom ligger bland regnskog och är därför väldigt unik. Den andra ligger också här i nz och den tredje ligger i Sydamerika. Glaciären är också en av de u världen som rör sig snabbast. Den kan flytta sig upp till 5meter per dag! Så för dom som jobbar i glaciären så ser deras kontor aldrig likadant ut som dagen innan.

Att få åka helikopter och vandra i en glaciär kan vara något av det häftigaste vi har gjort! Vad naturen kan skapa och forma är helt fantastiskt. Och tanken på att om bara ett år så ser det helt annorlunda ut är så intressant.

Nu har vi precis ätit en stor pizzabuffé och ligger helt utslagna i sängarna. Imorgon så ska vi besöka "hot pools" och sen i övermorgon så bär det av mot Queenstown och mitt, Ida, och Sofies Bungy jump, spännande!

Spice girls!

Lady Gaga och även vinnaren av bästa utklädnad
Buss gänget!
The Queen
Och återigen Spice Girls

River Valley

Kategori: NZ

Det blev en lugn eftermiddag och kväll i River Valley efter en kurvig åktur med vår gröna kiwi-buss längs Nya Zeelands underbara natur. River Valley är knappt en by vill jag påstå, och i princip finns det inte ett hus så långt ögat kan nå - bara massa får.
Vi bodde på ett mysigt hostel i lantlig stil och vårt rum var något av det häftigaste vi bott i! Ett stort rum delades till två av en vägg som inte riktigt nådde ända upp till taket, och längs väggen fanns där träskivor : en uppe och en nere så att det blev som en lång neder- och ovansäng längs hela väggen. Lite madrasser på träskivorna och tada! Där har ni sängar för ca 10 pers både uppe och nere som kan ligga och mysa tillsammans.

Det blev en tidig uppstigning nästa dag då det var dags att testa på "white water rafting". Det innebär att man sitter ett gäng i en gummibåt och tar sig fram över en fors med stenar och ner för små vattenfall. Dock fick vi testa på en liten annorlunda grej eftersom vattnet var ganska lågt den dagen: vi fick åka i tvåmannabåtar, dvs även utan guide. Det blev en utmaning med att både svänga, luta sig åt samma håll, luta sig åt hållet som guiden säger (vi blev kallade knäppisar hur många gånger som helst pga att vi lutade oss åt andra hållet än vad guiden sa åt oss att göra..), komma loss från stenar, komma upp i båten efter att man ramlat ur - ja, listan kan göras lång!
Mathilda och Ida åkte i samma båt medan jag och en engelsk tjej gjorde vårt bästa i vår båt. Det var några härliga timmar med mycket skratt, svordomar, rädsla och självklart vatten!

Vi fick inte bara sitta i båtarna under de tre timmarna vi var ute på vattnet. Vid ett tillfälle stannade vi till vid en klippa som var ca 6-7 m hög, och den hoppade vi allihop från! Härligt pirr i magen efter lite tveksamheter, och som belöning fick vi varsitt choklad att njuta av.

Nöjda och glada killar och tjejer kom vi tillbaka efter vårt äventyr i båtarna. Vi fick ta en varm dusch efter att kropparna var kallades is och hann slänga i oss lite varm soppa och nudlar innan det var dags att sätta sig på kiwi-bussen mot nästa destination Wellington.

Taupo

Kategori: NZ

Taupo - en större stad på nord ön där vi stannade i två nätter. Första kvällen låg det tjock dimma för alla passagerarna på kiwibussen. Historierna från denna kväll kom sedan att dras inför alla när vi åkte vidare mot River Valley.
Andra dagen var vi alla ganska slitna och begav oss på den långa vandringen mot ett annorlunda naturfenomen - riktigt ordentligt varmt vatten rann ut i en stor kall å. Blandningen av dessa två skapade på så vis en väldigt behaglig badtemperatur som uppskattas så väl av lokalbefolkningen som turisterna.

Här kommer nu lite bilder från olika vandringar vi har gjort. Nya Zeeland är fantastiskt och ett av de häftigaste länderna vi har varit i.

Det jätte varma vattnet som rann ut i den kalla ån.

skydive

Kategori: NZ

När vi var Paihia, Bay of Islands avklarade vi en av våra punkter på våra bucket listor - att hoppa ut ur ett flygplan, falla fritt i luften för att sedan räddas av en fallskärm, segla ned från skyn och njuta av utsikten som himlens vy har att erbjuda. Magiskt och helt ofattbart!

Men innan vi faktiskt fick uppleva allt detta var vi tvungna att stiga upp i ottan, äta standard frukosten - havregrynsgröt, nyttigt och bra dock inte så variationsrikt.
Efter den bastanta frukosten blev vi, en till tjej och en kille upphämtade av en minibuss som förde oss till flygfältet.

Väl framme fick vi väga oss, för först gången på 6 månader. Vilket jag fann mindre roligt.
Efter invägningen tilldelades vi instruktörer som senare skulle komma att hoppa med oss. De gav oss overaller, charmiga mössor och glasögon, och fäste oss i våra respektive selar.
När all utrustning vart på korrekt fick vi instruktioner ang. flyget upp, hur vi skulle hoppa ut och hur vi skulle falla. Kort, koncist och nervigt.

Sedan var det börjades det spelas in videor och fotograferas till höger och vänster för att försöka fånga det hela på rulle. Vilket ni våra kära familjer kommer få ta del och njuta av när vi kommit hem.

Efter att ha blivit fångad ur alla möjliga vinklar var tiden inne för avfärd. Spända och exalterade kravlade vi oss in i flygplanet med våra medhoppare och några sekunder senare bar det av upp mot skyarna. Under färden utpekades alla tänkbara ställen ut för oss bland annat vinken Bay of Islands (där bi bodde) och vi bara njöt av utsikten, känslan och nuet.

Vid 12 000 ft fick vi masker med syrgas över våra munnar för att behålla rätt syremängd i blodet. Detta minskar risken att nervositeten tar överhand och man svimmar eller liknande.

När vi nådde 16, 000 ft var stunden kommen, dax att hoppa ut, falla och skrika lungorna ur sig.
Ida var först på tur. De kravlade sig fram mot kanten, tog ett foto och vips så var de borta! När Sofie såg detta blev det lite mycket och det var bäst att hålla för ögonen lite. Sedan var det Sofies tur ut, hon likaså som Ida - borta i ett navs. Därefter var det min tur. Hjärtat slår i hundra när man sitter där på kanten och allt går i ultraterapi från det ögonblick man kastas ut i luften, snurrar runt i en volt för att sedan falla ned not marken i en hel minut. Adrenalinet var i topp vilket gjorde det oerhört svårt för oss alla att ta in mycket mer än en känsla under fallet, rus - adrenalin, lycka, surrealism.

När minuten av fritt fall var över drog våra medhoppare i ett snöre och fallskärmen vecklades ut. Från detta ögonblick var det mycket lättare att njuta av utsikt och känsla. Efter att man fått hämta andan och lugnat sig lite överraskades vi med att få styra själva, jag skrek rakt igenom, Ida .., och Sofie ...

Sedan närmade det sig landning vilket alla klarade smärtfritt och log som solar!
Hur transporterar vi oss runt här på NZ undrar säkert många av er där hemma, jo vi reser med ett resebolag som heter Kiwi Experience. Vilket är döpt efter Kiwi fågeln, inte frukten, vilken är NZ nationaldjur. Kiwibussarna är härligt gröna både på utsidan och insidan, inuti finner man även upptill 50 st äventyrslystna unga vuxna (~ 18-30). Vanligtvis är man i stort sätt samma gäng genom hela resan genom landet. Då man oftast börjar samma rutt tillsammans, varierar mest beroende hur mycket tid man har att spendera här.

Rotorua

Kategori: NZ

Efter att ha varit lite ute på "landet" i Nya Zeeland fick vi äntligen komma till en lite större ort med ordentliga supermarkets och affärer.
I Rotorua bestämde jag (Sofie) och Ida oss för att gå på en "maori-kväll" som är väldigt berömt.
Maori-folket är Nya Zeelands ursprungsbefolkning som även pratar på "maori". Nya Zeelands nationalsång kan därför sjungas på både engelska och på maori - hur häftigt är inte det?
Men för att återgå till vår kväll hos maori-folket, så blev vi upphämtade av en buss och en chaufför som skulle ta oss till maori-byn och som verkligen vet hur man underhåller sina passagerare. "Kia ora" betyder "hej" på svenska och det ville han givetvis förklara på alla språk. Chauffören satte därför igång att översätta och kom upp i 53 olika språk. Inte illa, killen har varit med förr! Även när man säger "kia ora" måste man svara med just samma ord, annars anses man som väldigt otrevlig. Vår käre chaufför utnyttjade givetvis detta till fullo och sa "kia ora" efter nästan varje mening - och vi svarade varje gång givetvis.

Under bussresans färd fick vi även rösta fram en ledare för vår buss som skulle ta emot gåvor och liknande. Vi röstade fram en kille från England som fick representera vårt gäng.
Väl framme vid byn, började kvällen med en krigsdans och sång. Därefter fick vi gå in i byn och gå mellan olika hus där de berättade om diverse saker bl a vad de brukade ha på sig, olika lekar och om sånger och instrument.
Efter fick vi se när de tog upp maten (potatis, lamm och fisk) som de hade sänkt ner i jorden för att tillaga. Vi fick höra lite historier innan det var dags att gå och titta på konserten. Under konserten fick vi höra sång (på maori såklart!), både se och höra hur de gjorde med sina instrument och även dans.
Till sist fick vi se en liten film om hur maori-folket fick "kontakt med i världen" och hur de bytte sina pilar, bågar och spjut mot gevär och hur allting ändrades.

När konserten var över gick vi allihop in till matsalen för att äta buffé - hur lyxigt som helst för oss backpackers! Personalen kunde se ganska lätt vilka som var hungriga backpackers från kiwi experience.. Efter att jag åter igen testat på nya saker bl a musslor (som jag för övrigt nog aldrig kommer äta igen..) och fått i mig supergod mat, satt vi allihop vi borden med uppknäppta byxor och halvliggandes på stolarna. Vi fick även dessert som bestod av pudding med vaniljsås och pavlova (marängtårta med bl a kiwi, grädde, passionsfrukt) och även dricka hur mycket kaffe och varm choklad som vi ville. Ni kanske förstår att vi hade varsin "food-baby" när vi åkte därifrån!

Väl på bussen tillbaka till hostlet mätta, trötta och nöjda, fick alla höja sina röster och sjunga nationalsången från sitt land. Vi klämde givetvis i när vi sjöng "du gamla du fria", och fick ännu en gång bevis på att folk tycker vi har ett halvroligt språk.
Väl framme vid hostlet efter ungefär 6 varv i en rondell, slängde sig alla direkt i sängarna och njöt av att vara riktigt mätta innan det var dags för en tidig uppstigning för att sedan bege oss av mot nästa anhalt: Taupo!

Vi hade en superbra kväll och vi är väldigt glada att vi fick uppleva lite riktigt kultur i här i Nya Zeeland. En stark rekommendation om någon funderar på att göra ett besök i Nya Zeeland!

Maori folket

Maori folkets försvars min
Efterrätten, Pavlova

Bildbom från en dag i nya zeeland

Kategori: NZ

Vi har allt barnasinnet kvar
Grottvandring

Vackra Nya Zeeland!

Bildboomb Norra Ön Del 1

Hej alla där hemma!
Här kommer en liten bildbomb från de äventyr som vi har upplevt på Nya Zealands norra ö. Just nu befinner vi oss i Wellington, NZ:s huvudstad, och imorgon bär det av till den södra ön och fler äventyr.

Bay of Islands - Vårt första äventyr i detta land vart inget mindre än - trummvirvel -  Skydive. Inte bara det utan skydive på hela 16,000 ft (vilket nästan är 5 000 m) vom innebär fritt fall i hela 60 sekunder. Så surrealistiskt och underbart.

River Valley - Ytterligare ett äventyr utöver det vanliga; White Water Rafting - forsränning. Helt underbart roligt, spännande och utmanande aktivitet. Kan verkligen rekommenderas - har inte skrattat så mycket på länge (både av aktiviteten och de charmiga bilderna som de lyckades knäppa av en)!

Skyline - Auckland

Hot Water Beach - En strand här i NZ känd för dess förmåga att "producera" varma källor, man kan gräva gropar i sanden på stranden som är härligt uppvärmda av Moder Natur.

Ida och Stina, en svenska tjej från Eskilstuna.

Sofie, Stina, Ida och Erica.

Sofie på en av våra bussvandringar.