tjejernatjusworldtour.blogg.se

Följ med oss på vår resa genom världen!

San Fran med Maja

Kategori: the US

Hej till alla där hemma!
Idag tänkte jag, Mathilda, slänga in ett blogginlägg om min helg med min efterlängtade kusin Maja.
Jag kom hit till San Fran i fredags morse och efter lite väntan, skype- och telefonsamtal tog jag mig ut till San Ramon och Maja. Ni anar nog hur surrealistiskt och underbart det var att se henne, gå mot henne och äntligen få krama min älskade kusin efter 7 månaders tid. När vi väl släppte taget om varandra fick jag träffa Majas värdbarn, som verkligen är superhärliga! Så fulla av energi och fantasi!

När Maja slutat jobba fixade vi oss lite och sedan åkte vi till en mysig restaurang i Danville som heter Chow. Maja beställde en Pesto Lasagne och jag Fusilli Kyckling & Portobello . Vi satt säkert där i mer än tre timmar, pratade konstant, det var knappt att vi hann med att äta med allt som vi hade att diskutera och berätta! Maten var förövrigt jättegod men inte hälften så intressant som våra samtalsämnen. Givetvis fick en traditionell svensk fika av "köffe och kaga" uppfölja maten då det är kaffemanen Maja vi talar om - men inget mig emot!

På lördagen vaknade vi glada och utvilade i Majas säng (som förövrigt är gudomlig!). Efter en stadig frukost begav vi oss in mot SF. Efter vi checkat in och lämnat väskorna begav vi oss ut på äventyr! Första stoppet - åka cabel car (spårvagn) genom SF ner till Fishermans Wharf. Där gick vi och strosade lite längs med gatorna och alla de trevliga stånden, när vi kände hungern komma smygande bestämde vi oss för att äta fisk iom att vi var nere i hamnen. Så vi slog oss ned på en mysig uteservering och beställde in en laxrätt där laxen var supersaftig och gudomligt god. När magarna var mätta och glada fortsatte vi vår promenad längs med hamnen. Hamnen är verkligen ett turistmecka vilket inte bara lockar restauranger utan även underhållare. Just denna dag fick vi se akrobater från England som kämpade hårt för att underhålla publiken, och lyckades! Maja och Jag vart dock inte så svårimpade då vi var ganska nöjda efter en av killarna tog av sig tröjorna, hej sex-pack! Sedan blev det även jordgubbar med chokladdopp i solen, dyra var de dock - måste ha varit kungens jordgubbar vi köpte.

Sedan blev det lite allmän SF sightseeing. Så som Coit Tower och Lombard street.

 
 

 
 
 
 

Efter lite powernap på hostlet gick vi ut och åt. Denna kvällen blev det japanskt på en jättecharmig restaurang Sushi Boat, och som namnet avslöjar så serverades deras sushi via båtar som gick runt, runt, runt. Maja är dock inte förtjust i sushi, hon beställde en väldigt fräsch kyckling/spenatsoppa istället.

Detta uppföljdes av ett pub crawl, det hela började med att jag och Maja träffade några sköna människor på en pub, vart namn vi inte minns, och de undrade om vi skulle vilja hänga med på deras pubrunda. De var så himla rolig och spontana och sedan visade det sig att två av tjejerna hade svenska rötter. De pratade dock inte mycket svenska utan visste bara hur man tackar för maten och svär. haha

På söndagen vaknade vi lite mindre utvilade än föregående morgon, men vi hänge inte läpp för det utan begav oss mot ett brunchställe som Maja kikat ut på internet. Dock verkade som det var fler som hade gjort det då kön in var 10 meter när vi kom dit.. Kan vara i samband med att det var Mors dag här i söndags. Då inte någon av oss hade ork att faktiskt stå i kö pinade vi på jakt efter ett annat brunchställe. Där beställdes ägg, bacon och kaffe och ett litet skypesamtal med Christer hanns även med. Kul att se dig igen Chrilla!

Sedan påbörjades dagens äventyr, att cykla över Golden Gate bron. Det är först under denna utflykt som jag verkligen märkte hur backigt SF är, verkligen backar överallt! Turen över bron gick väldigt smärtfritt, lite blåstigt och så men hela och oskadda kom vi fram på andra sidan. Där vyn verkligen var breath taking. Helt sjukt vackert.

 
 
 
 

När vi hämtat andan lite begav vi oss mot Sausalito, en liten vik som påminner väldigt mycket om Båstad. Gamla, krokiga gator, små mysiga restauranger vid vattnet och några stycken glasstånd!
I Sausalito satte vi oss vid en italiensk restaurang vid vattnet och avnjöt fräscha pizzor och utsikten av Golden Gate och San Franciscos skyline.
Eftermiddagen fyllde vi av att strosa genom Sausalito med en kaffe i ena handen och en glass i den andra, sida vid sida.

Måndagen följde jag Maja genom hennes arbete, och avslutade kvällen med bio - The Great Gatsby. Riktigt bra filmatistering! Verkligen. Riktigt sevärd! Men nu tänker jag stiga upp och äta frukost, och sedan bege mig in till SF för att checka in på hostlet och möta tjejerna.

Puss och kram till er där hemma!

 

Kommentarer

  • Iréne F säger:

    Vad bra att du äntligen träffat Maja o laddat med kusinmys. Livets glada dagar förstår jag. Kram till er alla :-)

    2013-05-16 | 15:08:53

Kommentera inlägget här: