tjejernatjusworldtour.blogg.se

Följ med oss på vår resa genom världen!

Nabua Lodge

Kategori: Fiji

Idag så åkte vi så långt norr upp vi ska och anlände till Nabua Lodge. Öarna i Fiji är ganska lika varandra och denna urskiljde sig inte. Vacker strand, korallblått hav, palmer och hängmattor. På 4 av 3 öar så har det var tidvatten, på morgonen så är det högt tidvatten men som försvinner runt lunch och i ca 4 timmar så är det så långgrunt att det skulle ta ca 5min att komma tillräckligt djupt ut för att kunna doppa sig. Detta gör att vi inte kan bada mitt på dagarna. Idag visade sig solen och vi tog det lugnt i hängmattorna.

Nu har vi varit borta i 7 månader och vi har 5 veckor kvar. Vi alla längtar väldigt mycket hem och är väldigt rastlösa. Här på Fiji finns det inte så mycket aktiviteter att göra förutom snorkling som vi redan gjort en del så vi är väldigt uttråkade för tillfället. Men imorgon så ska vi ut på utflykt och besöka "Blue Lagoon". Vissa av er har kanske hört talas om Blue Lagoon och kanske även sätt filmen där Brooke Shields spelar huvudrollen. Det ska bli spännande!

Igår var vi på två utflykter, besökte en grotta och snorklade i Blue Lagoon. Grottan hade Mathilda sett i filmen Blue Lagoon och var tydligen en väldigt häftig grotta. Vi gick först in i en stor grotta med vatten i så vi kunde simma runt, en häftig grotta men också som vilken grotta som helst. Sen fick vi dyka en halvmeter ner under en annan grotta och simma mot ljuset (en man stod på andra sidan med en ficklampa) och sen drog dom upp en. Det var lite läskigt att dyka under en grotta när det var helt mörkt och man visste inte när man skulle vara framme, men vi alla klarade det. Väl inne i grottan så var det bäcksvart men guiderna lyste med sina ficklampor så man såg att vattnet var helt klart. Den andra grottan var också häftig men också som vilken annan grotta som helst. Vi tycke inte att det var värt 60fiji dollar (=240kr) men nu har vi iallafall testat på att grott dyka i Söderhavet.

På eftermiddagen bar det av mot Blue Lagoon, helt vit strand och jätte blått vatten. Vi snorklade runder i ca två timmar, såg massvis med fina fiskar, alla storlekar och färger. Det var en av det bättre snorklingar vi har gjort.

På kvällen så åt vi typisk fijiansk julmat vilket inte skiljde sig så mycket från den maten vi brukar få. En hel fisk på bordet, kyckling, fläskkött, sötpotatis, pumpa, spenat och sallad, det var mumsigt även den kvällen!

Efter maten så dansar vi alltid "Bula dansen", Bula betyder Hej på fijianska. Vi har dansat på varje ö och detta var inget undantag. För er som vet "makarena" dansen så är det något liknande.

Efter en lång dag med två aktiviteter, fulla i magen och med ro i själen så somnade vi fort och gott.

Idag så är det söndag och Fiji är ett kristet land så det innebär att de flesta går till kyrkan. Vi fick möjligheten att följa med till närmsta by och sitta med i kyrkan. Byn de lever i är inte stor, dom lever i hus som har det dom behöver, djur springer runt överallt, dom har en hövding, en skola och en kyrka. Väl inne i kyrkan så höll en präst en predikan, dom sjöng psalmer, vi fick gå fram och lämna kollekt, liknande en söndag i en svensk kyrkan förutom att vi inte förstod ett ord dom sa. Alla välkomnade oss, välsignade oss och var väldigt trevliga, särskilt barnen tyckte att det var roligt. Det är så intressant att se bortom resorterna som är gjorda för oss turister och verkligen se hur människorna lever, dom lever ju trots allt ett väldigt annorlunda liv till skillnad från oss. Vi skänkte en del pengar och var väldigt nöjda med besöket. Efter lunch så var det dags att åka vidare till näst sista ön, Barefoot Island