tjejernatjusworldtour.blogg.se

Följ med oss på vår resa genom världen!

Bye bye Surfers - hello Brisbane

Kategori: Östkusten

Hej alla där ute i världen!
För ungefär en timme sedan så anlände tjejerna tjus i Brisbane! Efter översvämningar längs östkusten så ställdes vår buss in igår från Surfers Paradise till Brisbane så vi fick vänta tills idag att åka men det gjorde inte oss något för vi trivdes väldigt bra i Surfers. Sista kvällen i Surfers så hängde vi med hostelet ut på "pub crawl" vilket innebar att vi besökte 3 olika uteställen. Gratis drinkar och dans in på småtimmarna avslutade vår vistelse i Surfers på bästa sätt.

Än så länge så har vi inte hunnit upptäcka så mycket av Brisbane men vi har hört något spännande om staden, man kan hyra cyklar gratis! Konstigt nog så har jag och Sofie längtat efter att cykla nu i 3 månader så gissa om vi ska cykla här! Känslan att bara sitta på en cykel och rulla ner för en nedförsbacke med vinden i håret gör att vi får leenden på läpparna. Det låter säkert jätte konstigt att vi längtar efter att cykla men efter att inte ha cyklat på 5 månader så gör vi verkligen det!

Imorgon så har vi bokat en heldag på Australia Zoo, Australiens mest kända zoo och även den kända krokodil jägarn Steve Irwin's hem. Vi är riktigt peppade! Det återstå att se om vi vågar klappa en orm eller kanske en krokodil.

Nu när vi är on the road igen så lever vi riktigt backpacker liv. Vi äter två mål om dagen, frukosten består alltid av en tallrik havregrynsgröt och ett glas vatten. Kvällsmaten varierar lite beroende på vad som är på extra pris i affären. I några dagar nu så har vi suktat efter korv med bröd vilket vi båda tycker är konstig då Sofie äter korv en gång i veckan där hemma och har klagat på det ett antal gånger och jag gillar inte korv så jätte mycket. Men vi följde våra magars kurr och köpte korv. Korven i Australien är mycket godare än Sveriges. Dom är "köttigare" (innehåller 95% kött) än Scans grillkorvar där hemma och har goda örter i sig. Men på korvarna här har som majonäs (på tub), en ny favorit! Trots goda korvar så saknar vi våra mammors (och ibland pappors) goda mat. Ibland så ligger vi i våra sängar och drömmer oss bort vad vi ska äta när vi kommer hem, vi har faktiskt gjort en lista. Mamma Marie och mamma Mari, kan vi få ha en önskevecka med mat när vi kommer hem? :)

Förresten, det har varit lite tomt med kommenterar, ni har väl inte slickat på en stolpe och fastnat där ute i kylan?

Nu ska vi gå och checka in på vårt hostel och se hur det ser ut, spännande! Ha det bra där hemma och kul att ni fått lite vår, såg att ni hade haft 8grader en eftermiddag, tjoho! Kram till er alla!

Byron bay, surfers paradise och sofies födelsedag

Kategori: Östkusten

Hej alla glada där ute i världen!
Sofie och jag, Ida, har nu lämnat Sydney som ni vet om ni hängt med. Vi åkte först en 12timmar lång buss resan som gick förvånansvärt bra med hjälp av lite sömnpiller. Första stoppet var Byron Bay, en trevlig liten hippie stad vid havet. Mycket affärer med hippie kläder, alla gick barfota och rökte olagliga saker. Väldigt speciellt men samtidigt väldigt skön stämning. Vi stannade där i fem nätter i en teepee (ett stort tält), som tur var så var där riktiga sängar och golv så vi trivdes riktigt bra! Det regnade tyvärr 3 av 4 dagar så vi kunde inte utforska så mycket som vi kanske hade velat. Men den sista dagen fick vi jätte fint väder så vi gick till stranden och solade, vilket resulterade i en rejäl röd bränna. Senare vandrade vi i en evighet ut till Australiens mest östliga punkt, väldigt vackert! Bilder kommer när vi har tid :) En kväll i Byon så fick vi besök av en storm som gjorde att hela staden blev strömlös, då tände hela hostelet ljus och alla satte sig i vardagsrummet och umgicks i mörkret med ett glas vin i handen. När strömmen kom tillbaka efter 5 timmar så gick vi in till stan och dansade hela natten lång på borden! Härliga minnen.

Igår så tog vi bussen vidare till Surfers Paradise, det tog 3timmar och efter sammanlagt ca 8 timmars sömn från de sista två nätterna så däckade vi fint på bussen. Väl framme i Surfers så tog det oss 2 timmar att hitta vårt hostel. Med rejält kräftröda kroppar, huvudvärk, tomma magar och tunga väskor så var vi ju lagom glada när vi var likna vilsna som en orienterare utan karta och kompass. Men vi hittade ju till slut och då la vi oss direkt i sängarna och sov några timmar. Det är inte lätt alltid att vara backpacker men vi ska nog inte klaga ;) Surfers Paradise är lite mer våran typ av stad, lite mer liv och lite mer storstad. Och idag så är det ju Sofies födelsedag! Woho! Jag väckte henne med min sköna stämma och hon blev livrädd, undra varför.. Vi ska ut i och äta på restaurang ikväll, köpa tårta och dricka vin. Det blir nog en bra kväll :)

Hoppas att allt är bra mer er alla! Hejsvejs!

Sista veckan i Sydney

Kategori: Sydney

Hej allihopa!

For ungefar 2 minuter sedan sa bokade jag, Ida, och Sofie var resa langs australiens ostkust!!! Vi ar sa himla taggade pa nya aventyr! Mathilda trivs sa bra i Sydney att hon har valt att stanna kvar har medans jag och Sofie reser langs ostkusten i 5 veckor och sen moter hon upp oss innan vi sedan flyger vidare till Nya Zeeland tillsammans. Sa jag och Sofie lamnar Sydney nu pa mandag den 18 februari och aker till Byron Bay dar vi ska bo i ett "talt". Har ar stallet vi ska bo pa: http://nomadsworld.com/arts-factory/

Sa ska vi bo, lite annorlunda och spannande!

Efter 5 natter i Byron Bay sa aker vi langs ostkusten men vad vart nasta stopp blir vet vi inte riktigt.Vi aker med en "hop on - hop off" buss, vilket innebar att man kan hoppa av vart man vill och stanna dar hur lange man vill och sen tittar man bara upp nar nasta buss gar och hoppar pa den. Vi har bokat boende langs ostkusten med oppna datum sa vi kan komma dit nar vi vill vilket ar valdigt smidigt och vi kan gora allt i var takt och inte ha nagra datum och passa.

Langs ostkusten sa har vi bl.a. bokat en segelutflykt, vi ska aka ut pa havet och bo pa en bat i 2 natter och snorkla och leva sjomansliv! Ni som ar intresserad kan googla "whitsundays" sa ser ni omradet dar vi ska segla. Har kan ni titta hur baten ser ut: http://www.new-horizon.com.au/site/boat/
Vi har bokat en massa roliga aventyr och det ska bli sa himla roligt!

Forra helgen sa hade jag och Sofie lyckats fa tag pa Swedish House Mafia biljetter och ni lite aldre som inte vet vad det ar for musik far fraga den yngre generationen. Swedish House Mafia ar det storsta bandet inom house musik just nu men dom ska splittras och gor nu deras sista varlds turne. Vi hade sadan tur att fa ga pa en spelning! Det var den basta kvallen i vara liv, vi hade sa himla roligt, musiken var sa bra, vi dansade, hoppade och skrattade oss igenom hela kvallen/natten. Vi hade fatt tag pa sittplatser och de var lika bra som sta platser da scenen var helt enorm och vi kunde se jatte bra anda. Men ca 15 minuter innan konserten var slut sa vinkade alla sakerhetsvakterna att vi fick springa in sa alla springer in och raketer skjuts upp i luften och det var en helt otrolig kansla!

Sydney Arena
VI i vara fina Swedish House Mafia trojor
Arenan nar den haller pa att fyllas upp
Ja, vad ska man saga?
Ida, Sofie och Vicky som jag larde kanna pa Luna Park
Vicky, hennes kompisar, Ida och Sofie
Ida och Vicky

Glada tjejer innan konserten!
Glada tjejer i fina trojor!

Vi har varit ute och partjat en del med mina jobbarkompisar fran Luna Park sa har kommer lite bilder fran lite olika kvallar

Australia Day firade vi pa Bondi beach med en ol i handen och trevligt umgange!

Nick och Sofie
Nick (england), Alex (england), Ida, Adam (england) och Catharina (danmark) alla fran Luna Park
Eric (Australien), Chihiro (Japan), Ida och Penny (Taiwan) alla fran Luna Park

Jag har fatt nya fina kompisar fran Luna Park som ni kan se :)

Livet alltsa valdans bra har borta pa andra sidan jordklotet, allt flyter pa som det ska och vi ar nu redo for nya aventyr! Hoppas att det inte ar allt for kallt dar hemma och att ni tar hand om varandra.
Soliga och varma kramar till er alla!