tjejernatjusworldtour.blogg.se

Följ med oss på vår resa genom världen!

Venice och The Cheesecake Factory

Kategori: the US

Mathilda har nu lämnat kvar mig (Sofie) och Ida i LA för att testa lyckan i San Francisco. Nej, hon åker inte för att vi osams eller liknande utan hon åker för att hälsa på sin kusin Maja som jobbar som au pair. Kul för Mathilda, som har tjatat om detta i flera månader nu (Maja, du har varit saknad av Mathilda länge - tro mig!!), men även Ida och jag pyser iväg några dagar till San Francisco för lite miljöombyte.
Så vi ska sätta oss på en 10 timmars buss, vi som trodde att bussresandet var över efter våra långa bussturer både längs Australiens östkust och Nya Zeeland.. Så även vi ska få träffa Maja och hoppas att hon har en hel del att rekommendera oss att göra!

Men Ida och jag surar inte för detta, utan njuter av LAs underbara atmosfär och beger oss ut på nya äventyr!

Vi bestämde oss för att gå till Venice som ligger ca 30 minuter från Santa Monica till fots.
Venice och Santa Monica är ganska olika vandra, då Santa Monica är väldigt "fancy pants" (fina klänningar, högklackat och dyrare affärer) medan Venice är väldigt "laid back" med hippie/beach-stil och underhållare runt varje hörna!

När vi ätit supergoda faijtas i takt till gatumusikanternas toner, promenerade vi vidare till The Cheesecake Factory. För er som är stora "Big Bang Theory"-fans, vet vilket ställe jag pratar om. Ni som inte tittar på det, vet kanske ändå!

The Cheesecake Factory är en restaurang samt bakery, och är väldigt berömda för sina, ja just det, cheesecakes!
Ida och jag bestämde oss för att dela på tre stycken då menyn har ca 30 st olika cheesecakes i fantastiska smaker!
Vi smakade en med choklad och kakdeg, en med hallon och citron och den tredje innehöll bara choklad av "finare rang".
Vi åt på ganska bra i början och Ida uttryckte sig på ett väldigt bra sätt efter de första tuggorna: Sofie, kolla! Jag får gåshud!

Ja, goda var dem sannerligen och vi njöt av varje tugga.
Dock när vi skulle börja på vår tredje, ville varken magarna eller huvudet inte riktigt ha mer.
Ida, som var väldigt duktig på att uttrycka hur vi kände den dagen sa följande strax innan hon sakta stoppade in en bit av den sista cheesecaken: alltså, det som i början var min dröm blev min mardröm...

Haha ja, behöver jag säga att vi brast ut i gapskratt? Vi var så mätta att det nästan var lite löjligt! Men vi åt upp (nästan) den sista cheesecaken och satt kvar en stund för att lugna magarna lite.
Vi hade för övrigt den bästa servitören vi kunde önskat oss! Det var en man som kände igen Ida från Vons, affären som vi brukar handla mat i, och hörde att vi var svenskar. Hans fru var svensk, så han pratade lite svenska och vi lärde honom lite nytt att komma hem och skryta med också.

Efter besöket bestämde vi oss för att gå tillbaka längs Venice beach till Santa Monica igen (förvånade..?) och väl hemma blev det inte mer mat för den dagen..

En riktigt bra dag i solskenet och ytterligare en bra dag i LA!

Puss och kram

Kommentarer

  • Mari S säger:

    Jaså Penny var ledig ;))
    Puss och kram

    2013-05-12 | 21:48:24
  • marie b säger:

    Ibland kan man få för mycket av det goda. puss på er

    2013-05-15 | 11:54:25

Kommentera inlägget här: