tjejernatjusworldtour.blogg.se

Följ med oss på vår resa genom världen!

Wellington, Lake Mahinapua och Franz Josef

Kategori: NZ

Dem senaste dagar som vi har spenderat i Wellington, Lake Mahinapua och Franz Josef.

Efter våra äventyr i River Valley så var det dags för nya i Nya Zeelands huvudstad, Wellington. Wellington ligger längst ner på nord ön och är en jättefin hamnstad. Väldigt fina byggnader och hus uppe i bergen och nere i centrum fanns där massa små gator med mysiga pubar.
Vi anlände på eftermiddagen och på kvällen så bestämde vi oss för att gå ut med hela buss familjen och dansa tills solen började gå upp. Vilken rolig natt vi hade!
Efter att vi sovit ruset av oss så promenerade vi med solen i ansiktet bort till "Museum of New Zealand", ett gigantiskt museum som berättade om nye Zeelands historia. Vi fick känna hur en jordbävning känns, titta på den största fångade bläckfisken i världen (som vägde 480kg!!), posera med figurer ur filmen "the hobbit" som är inspelad här i nz. Där spenderade vi flera timmar och hade jätteroligt!

Morgonen där efter så var det dags att ta färjan över till syd ön och första stoppet var Lake Mahinapua. Syd ön är betydligt kallare, vita bergstoppar och otroligt vackert! Vi körde längs östkusten och stannade på några ställen för att gå lite promenader och se fantastiska platser.
Väl framme i Mahinapua så var det dags för den kända pubfesten med tema som kiwibussen alltid anordnar när de kommer dit. Vårt tema för kvällen var "kändisar" så vi gängade ihop oss med två engelska tjejer och bildade Spice Girls. Alla gick verkligen in för temat och vi hade en riktigt rolig kväll! Ölen flödade, musiken spelades ur en jukebox och vi dansade tills vi fick skoskav.

Morgonen där efter så fick vi hasa upp oss kl 7, äta vår dagliga gröt, klä på oss och sätta oss på bussen och påbörja färden mot nästa destination, Franz Josef där vi är just nu. Vi anlände igår strax innan lunch och då var det dags för vårt äventyr upp till Franz Josef glaciären. Vi fick rusta upp oss i riktiga vandrar kängor, termobyxor, vindjacka, mössa och vantar. Sen åkte vi helikopter upp till glaciären, riktigt häftigt!
Väl där uppe så mötte vi upp vår guide och sen vandrade vi på glaciären i tre timmar. Franz Josef glaciären är en av tre glaciärer i världen dom ligger bland regnskog och är därför väldigt unik. Den andra ligger också här i nz och den tredje ligger i Sydamerika. Glaciären är också en av de u världen som rör sig snabbast. Den kan flytta sig upp till 5meter per dag! Så för dom som jobbar i glaciären så ser deras kontor aldrig likadant ut som dagen innan.

Att få åka helikopter och vandra i en glaciär kan vara något av det häftigaste vi har gjort! Vad naturen kan skapa och forma är helt fantastiskt. Och tanken på att om bara ett år så ser det helt annorlunda ut är så intressant.

Nu har vi precis ätit en stor pizzabuffé och ligger helt utslagna i sängarna. Imorgon så ska vi besöka "hot pools" och sen i övermorgon så bär det av mot Queenstown och mitt, Ida, och Sofies Bungy jump, spännande!

Spice girls!

Lady Gaga och även vinnaren av bästa utklädnad