tjejernatjusworldtour.blogg.se

Följ med oss på vår resa genom världen!

Bildbomb LA första veckan

Kategori: the US

Här kommer lite bilder från lägenheten som vi bor i LA hos svenska Marianne.

En trött Ida är nöjd över att äntligen (!!) få sova i en ordentlig säng.

Lite svensk känsla fick vi allt när vi kom in i lägenheten!

Första kvällen i LA, trötta tjejer!

Men god mat lyckades vi allt att göra!

Och här kommer några bilder från Santa Monica och Hollywoods Walk of Fame

Nya trenden i USA: hjärtglasögon!

Third Street Promenad som är shoppinggatan i Santa Monica.

Santa Monica Pier

Forest Gump någon?

Hollywoods Walk of Fame

Vi började sightseeingen i Hollywood med McDonalds - säkert många kändisar som har ätit där!

Chinese Theather - där många av premiärer för nya filmer sänds och där röda mattan rullas ut.

Sista dagarna i LA innan SF

Kategori: the US

Dagen efter att våra magar var fullproppade med gudomligt god cheesecake, hade vi fredagen och helgen framför oss innan vi skulle packa ihop våra väskor för att bege oss mot San Francisco.

Fredagen spenderades med att förnya min (Sofie) hårfärg till den mörkare nyansen och att bara göra en allmän uppfräschning av sig själv. Att vara backpacker innebär att man nästan aldrig känner sig ren eller fräsch, men hos Marianne i LA lyckas man nästan känna sig som en normal människa!

På eftermiddagen tog vi bussen in till stan och njöt av gatuunderhållningen som bjöds runt alla hörnor: sång, dans och musik flödade så långt ögat kunde se och örat kunde höra.
Vi satte oss på en restaurang och njöt av goda pizzor och den härliga sommaratmosfären, innan vi började spatsera mot nästa anhalt.

Vår nästa anhalt var nämligen biografen, då vi bokat biljetter till premiären av "The Great Gatsby" (vilken jag nog tror att ni har hört om även i Sverige?). Systemet vad gäller bio i USA är inte samma som i Sverige: du bokar en biljett från en person som sitter i en glasbur, biljetten kostar olika beroende på vilken tid du vill gå och biljetten är onumererad = först till kvarn...

Vi går dit i god tid (tycker vi), går in och visar våra biljetter. Mannen säger då vänligt att det är en kö utanför som vi får ställa oss i. Tja, inte så konstigt tycker vi och går ut. Vi får syn på kön och vet inte riktigt om vi ska skratta eller gråta. Kön sträcker sig längs hela gatan och runt en hörna, den är kanske 50 m lång?

Hur som haver så kom vi till slut in, köpte lite snacks och hittade bra platser.
Filmen var kanonbra och det var två nöjda tjejer som gick hem från stan i armkrok.

På lördagen gick vi runt i stan, och lika så på söndagen då man i USA firade morsdag! Mycket folk på stan som var ute och fikade med sina familjer.

På söndagen skulle Ida och jag egentligen åkt från LA på natten så att vi kom till San Francisco på morgonen, men så blev inte fallet. Men efter kladd med bussar, busstationer och biljetter satt vi äntligen på bussen kl 6 på morgonen efter en sömnlös natt.

Vi kom fram till San Francisco efter en 10 timmar lång och skumpig bussresa med alla möjliga sorters folk. Det var två trötta men samtidigt lättade och glada tjejer som kom fram till hostlet som ligger mitt i smeten av San Francisco.
Efter att vi fått vårt rum tog det inte lång tid innan ögonblicken vägde alldeles för tungt, och vi susade sött.

Dagen efter började våra äventyr i San Francisco, men det får vi berätta om i ett annat inlägg!

Kram

San Fran med Maja

Kategori: the US

Hej till alla där hemma!
Idag tänkte jag, Mathilda, slänga in ett blogginlägg om min helg med min efterlängtade kusin Maja.
Jag kom hit till San Fran i fredags morse och efter lite väntan, skype- och telefonsamtal tog jag mig ut till San Ramon och Maja. Ni anar nog hur surrealistiskt och underbart det var att se henne, gå mot henne och äntligen få krama min älskade kusin efter 7 månaders tid. När vi väl släppte taget om varandra fick jag träffa Majas värdbarn, som verkligen är superhärliga! Så fulla av energi och fantasi!

När Maja slutat jobba fixade vi oss lite och sedan åkte vi till en mysig restaurang i Danville som heter Chow. Maja beställde en Pesto Lasagne och jag Fusilli Kyckling & Portobello . Vi satt säkert där i mer än tre timmar, pratade konstant, det var knappt att vi hann med att äta med allt som vi hade att diskutera och berätta! Maten var förövrigt jättegod men inte hälften så intressant som våra samtalsämnen. Givetvis fick en traditionell svensk fika av "köffe och kaga" uppfölja maten då det är kaffemanen Maja vi talar om - men inget mig emot!

På lördagen vaknade vi glada och utvilade i Majas säng (som förövrigt är gudomlig!). Efter en stadig frukost begav vi oss in mot SF. Efter vi checkat in och lämnat väskorna begav vi oss ut på äventyr! Första stoppet - åka cabel car (spårvagn) genom SF ner till Fishermans Wharf. Där gick vi och strosade lite längs med gatorna och alla de trevliga stånden, när vi kände hungern komma smygande bestämde vi oss för att äta fisk iom att vi var nere i hamnen. Så vi slog oss ned på en mysig uteservering och beställde in en laxrätt där laxen var supersaftig och gudomligt god. När magarna var mätta och glada fortsatte vi vår promenad längs med hamnen. Hamnen är verkligen ett turistmecka vilket inte bara lockar restauranger utan även underhållare. Just denna dag fick vi se akrobater från England som kämpade hårt för att underhålla publiken, och lyckades! Maja och Jag vart dock inte så svårimpade då vi var ganska nöjda efter en av killarna tog av sig tröjorna, hej sex-pack! Sedan blev det även jordgubbar med chokladdopp i solen, dyra var de dock - måste ha varit kungens jordgubbar vi köpte.

Sedan blev det lite allmän SF sightseeing. Så som Coit Tower och Lombard street.

Efter lite powernap på hostlet gick vi ut och åt. Denna kvällen blev det japanskt på en jättecharmig restaurang Sushi Boat, och som namnet avslöjar så serverades deras sushi via båtar som gick runt, runt, runt. Maja är dock inte förtjust i sushi, hon beställde en väldigt fräsch kyckling/spenatsoppa istället.

Detta uppföljdes av ett pub crawl, det hela började med att jag och Maja träffade några sköna människor på en pub, vart namn vi inte minns, och de undrade om vi skulle vilja hänga med på deras pubrunda. De var så himla rolig och spontana och sedan visade det sig att två av tjejerna hade svenska rötter. De pratade dock inte mycket svenska utan visste bara hur man tackar för maten och svär. haha

På söndagen vaknade vi lite mindre utvilade än föregående morgon, men vi hänge inte läpp för det utan begav oss mot ett brunchställe som Maja kikat ut på internet. Dock verkade som det var fler som hade gjort det då kön in var 10 meter när vi kom dit.. Kan vara i samband med att det var Mors dag här i söndags. Då inte någon av oss hade ork att faktiskt stå i kö pinade vi på jakt efter ett annat brunchställe. Där beställdes ägg, bacon och kaffe och ett litet skypesamtal med Christer hanns även med. Kul att se dig igen Chrilla!

Sedan påbörjades dagens äventyr, att cykla över Golden Gate bron. Det är först under denna utflykt som jag verkligen märkte hur backigt SF är, verkligen backar överallt! Turen över bron gick väldigt smärtfritt, lite blåstigt och så men hela och oskadda kom vi fram på andra sidan. Där vyn verkligen var breath taking. Helt sjukt vackert.

När vi hämtat andan lite begav vi oss mot Sausalito, en liten vik som påminner väldigt mycket om Båstad. Gamla, krokiga gator, små mysiga restauranger vid vattnet och några stycken glasstånd!
I Sausalito satte vi oss vid en italiensk restaurang vid vattnet och avnjöt fräscha pizzor och utsikten av Golden Gate och San Franciscos skyline.
Eftermiddagen fyllde vi av att strosa genom Sausalito med en kaffe i ena handen och en glass i den andra, sida vid sida.

Måndagen följde jag Maja genom hennes arbete, och avslutade kvällen med bio - The Great Gatsby. Riktigt bra filmatistering! Verkligen. Riktigt sevärd! Men nu tänker jag stiga upp och äta frukost, och sedan bege mig in till SF för att checka in på hostlet och möta tjejerna.

Puss och kram till er där hemma!

Venice och The Cheesecake Factory

Kategori: the US

Mathilda har nu lämnat kvar mig (Sofie) och Ida i LA för att testa lyckan i San Francisco. Nej, hon åker inte för att vi osams eller liknande utan hon åker för att hälsa på sin kusin Maja som jobbar som au pair. Kul för Mathilda, som har tjatat om detta i flera månader nu (Maja, du har varit saknad av Mathilda länge - tro mig!!), men även Ida och jag pyser iväg några dagar till San Francisco för lite miljöombyte.
Så vi ska sätta oss på en 10 timmars buss, vi som trodde att bussresandet var över efter våra långa bussturer både längs Australiens östkust och Nya Zeeland.. Så även vi ska få träffa Maja och hoppas att hon har en hel del att rekommendera oss att göra!

Men Ida och jag surar inte för detta, utan njuter av LAs underbara atmosfär och beger oss ut på nya äventyr!

Vi bestämde oss för att gå till Venice som ligger ca 30 minuter från Santa Monica till fots.
Venice och Santa Monica är ganska olika vandra, då Santa Monica är väldigt "fancy pants" (fina klänningar, högklackat och dyrare affärer) medan Venice är väldigt "laid back" med hippie/beach-stil och underhållare runt varje hörna!

När vi ätit supergoda faijtas i takt till gatumusikanternas toner, promenerade vi vidare till The Cheesecake Factory. För er som är stora "Big Bang Theory"-fans, vet vilket ställe jag pratar om. Ni som inte tittar på det, vet kanske ändå!

The Cheesecake Factory är en restaurang samt bakery, och är väldigt berömda för sina, ja just det, cheesecakes!
Ida och jag bestämde oss för att dela på tre stycken då menyn har ca 30 st olika cheesecakes i fantastiska smaker!
Vi smakade en med choklad och kakdeg, en med hallon och citron och den tredje innehöll bara choklad av "finare rang".
Vi åt på ganska bra i början och Ida uttryckte sig på ett väldigt bra sätt efter de första tuggorna: Sofie, kolla! Jag får gåshud!

Ja, goda var dem sannerligen och vi njöt av varje tugga.
Dock när vi skulle börja på vår tredje, ville varken magarna eller huvudet inte riktigt ha mer.
Ida, som var väldigt duktig på att uttrycka hur vi kände den dagen sa följande strax innan hon sakta stoppade in en bit av den sista cheesecaken: alltså, det som i början var min dröm blev min mardröm...

Haha ja, behöver jag säga att vi brast ut i gapskratt? Vi var så mätta att det nästan var lite löjligt! Men vi åt upp (nästan) den sista cheesecaken och satt kvar en stund för att lugna magarna lite.
Vi hade för övrigt den bästa servitören vi kunde önskat oss! Det var en man som kände igen Ida från Vons, affären som vi brukar handla mat i, och hörde att vi var svenskar. Hans fru var svensk, så han pratade lite svenska och vi lärde honom lite nytt att komma hem och skryta med också.

Efter besöket bestämde vi oss för att gå tillbaka längs Venice beach till Santa Monica igen (förvånade..?) och väl hemma blev det inte mer mat för den dagen..

En riktigt bra dag i solskenet och ytterligare en bra dag i LA!

Puss och kram

Hollywood och kändisar

Kategori: the US

Oj, vad dagarna springer ifrån oss här i California!
Vi har hunnit besöka Walk of fame där de flesta kändisar har sina stjärnor längs Hollywood Boulevard, vilket var väldigt kul!
Dock kan jag (Sofie) nog tala för oss alla när jag säger att Hollywood har blivit ett "turist-mecka", och det var nästan värre att vandra längs Hollywood Boulevard än att pinna på Phukets gator.. Folk var väldigt "på" och följde efter oss för att sälja saker. Väldigt roligt att ha varit där, men det är inget ställe vi vill besöka igen, tyvärr.

Vi åkte även på en "kändis-tur", och fick en liten sightseeing tur runt i Hollywood, Beverly Hills och Sunset Strip och Rodeo Drive. Vi lyckades pruta priset ner till hälften, vilket vi då tyckte var ganska värt att få åka runt och se lite mer.
För er som inte vet, är Beverly Hills ett område där de flesta kändisarna bor och vi åkte bl a förbi hus så som JenniferAnistons, Courtney Cox, Jim Carrey och George Clooney.
Sunset Strip är gatan där alla kändisarna går för att partaja och äta sina fina middagar, och Rodeo Drive är gatan där kändisarna går för att shoppa - alltså inga kläder i prisklasser som tillhör oss "dödliga"!
Tyvärr fick vi inte syn på någon känd person (vad vi vet..?), men vi lovar att meddela er så fort detta inträffar.

Under våra första dagar har vi även gått på en marknad som heter Melrose Market. Det är en söt marknad med massvis av vintage saker: allt från kläder till möblemang till smycken. En mysig marknad som vi troligtvis kommer besöka igen innan vår hemresa mot svensk mark.

Vi har även besökt Santa Monicas berömda pir som har en liten nöjespark. Piren har varit med i ganska många filmer, och där fick vi även syn på "Bubba Gump Shrimps restaurang". Ni som har sett Forest Gump, känner säkerligen igen detta!

Annars har vi mest gått rundor på stan, här finns alltid något nytt att se!
Ni kommer få en liten bildbomb senare när vi har lagt över alla miljontals bilder på datorn - håll ut!

Ha det fortsatt bra, för det har vi!

Kram

LA, baby!

Kategori: the US

Hej allihopa i Svea rike!

Ja, nu har tjejerna tjus satt sina fötter i Los Angeles och det stora "Obama-landet". Detta är vår sista månad och även sista anhalt på vår 8 månaders långa resa runt jorden tillsammans, och vi kunde inte känna oss mer nöjda med våra äventyr som vi hittills har upplevt.

Efter en 10 timmars lång flygresa från Fiji till Los Angeles i ett gigantiskt flygplan, landade vi trötta men samtidigt väldigt exalterade över att vi äntligen befann oss i USA och få uppleva "the american dream".

LAX, som flygplatsen heter i LA, är väldigt stor och är konstant trafikerad med gigantiska flygplan som är fyllda med människor. Därför blir det långa köer och en del väntetid speciellt då man måste lämna fingeravtryck, bli fotograferad och svara på frågor om sin vistelse i landet.
Så efter en del väntande fick vi tag i våra väskor och snirklade oss ut till utgången. Väl där satte vi oss och kopplade upp oss på internet, då vi i princip varit isolerade från omvärldens nyheter under våra två veckor på Fiji (och vi anade våra föräldrar var lite oroliga för oss...!).

Efter att vi berättat för våra föräldrar att allting var okej, tog vi en taxi ut till Marianne och Santa Monica.
Santa Monica är, för er som inte vet, en liten "ort" i LA som ligger nära havet, och har en väldigt avslappnad atmosfär samt är känd för sin pir.

Marianne bor i ett lugnt och skönt område med sin söta lilla hund Maxi, och vi bor i en liten lägenhet som hon har ovanför sitt garage. Här lever vi lyx, då vi sover i sköna sängar, har vårt eget lilla kök och toalett samt soffa och tv - vilket vi inte är vana vid efter några månaders boende på hostel.
Vi trivs superbra och klagar verkligen inte, utan är väldigt tacksamma att vi fick nys om detta boendet!

Våra första dagar här i LA har gått fort, och vi har varit lite "turistiga" av oss.
Vår första dag utforskade vi centrum av Santa Monica och genast blev vi väldigt shoppingsugna, då här finns massvis med bra affärer och trevliga människor!

Hoppas att allt är fortsatt bra där hemma och att solen fortsätter att skina på er!

Sista kvällarna i Fiji

South Sea Island
De två sista kvällarna spenderade vi på South Sea Island och på huvud ön. Båtresan till South Sea var allt annat än kul, det var jätte mycket vågor och jag (Ida) och Sofie var riktigt sjösjuka i ca 3timmar. Vi var riktigt glada när vi kom fram till ön. Där hänge vi med Emil, en skön kille från Stockholm och Sam och Will från England som vi träffat innan. Vi åt god mat och vi unnade oss cocktails och Fiji öl, mums!

Sista kvällen i Fiji och på fastlandet så åt vi trerätters middag för 180kr samtidigt som det bjöds på fire South Sea Island

Sista kvällen och på fastlandet så åt vi trerätters middag samtidigt som det bjöds på fire show, bra sista kväll i Fiji!

Dagen där efter så var det dags att åka till staterna och vi var riktigt taggade! De 10 timmar vi spenderade på flyget gick bra och sen landade vi äntligen i USA.
Vi tog taxi till stället vi skulle bo på, Sofies pappas kompis bor här i LA så vi kunde bo hemma hos henne för en liten slant. Hon bor i ett jätte fint hus i Santa Monica och vi bor i en egen lägenhet i hennes trädgård, det är super skönt att ha en hel lägenhet.

Idag så tog vi bussen in till centrum och shoppade lite. Här finns så mycket fint och här är billigt! Livet i LA leker!

Barefoot Island

Kategori: Fiji

Igår så anlände vi till Barefoot Island, en väldigt fin ö med en väldigt fin resort. Vi bor i små hus som ligger på stranden och det är väldigt mysigt. På de andra öarna så har vi bott i stora rum med massa andra så det är skönt att bo själva två nätter.

Sofie och Mathilda gick en sväng och utforskade ön men jag kunde inte följa med pga att jag skadade min fot på en korall när vi snorklade i Blue Lagoon. Annars så har vi tagit det lugnt, läst böcker och badat. Igår fick vi trerätters middag och så fick lära oss om Fiji's historia.

Fiji består av 333öar, 70 av dem är inte bebodda pga att där inte finns något vatten. Där finns en stor huvud ö där även huvudstaden Suva ligger. Det lever lite mer än en halv miljon människor i Fiji och det finns 22 olika dialekter. Dialekterna är som olika språk så en människa från en ö och en annan från en annan ö förstår inte varandra, men i skolan så får dom lära sig ett officiellt språk som de flesta kan, annars så får de prata engelska. På varje ö så har dom en hövding men även varje by på ön har en hövding, man föds till hövding och är det hela livet ut. Människorna ute på de små öarna är fria, de betalar ingen skatt och lever ett härligt liv. Fiji's största inkomst är turism och många fijianer får jobb på de olika resorterna. Vid 55års ålder så pensionerar de sig och flyttar tillbaka till ön dom växte upp på.

Nabua Lodge

Kategori: Fiji

Idag så åkte vi så långt norr upp vi ska och anlände till Nabua Lodge. Öarna i Fiji är ganska lika varandra och denna urskiljde sig inte. Vacker strand, korallblått hav, palmer och hängmattor. På 4 av 3 öar så har det var tidvatten, på morgonen så är det högt tidvatten men som försvinner runt lunch och i ca 4 timmar så är det så långgrunt att det skulle ta ca 5min att komma tillräckligt djupt ut för att kunna doppa sig. Detta gör att vi inte kan bada mitt på dagarna. Idag visade sig solen och vi tog det lugnt i hängmattorna.

Nu har vi varit borta i 7 månader och vi har 5 veckor kvar. Vi alla längtar väldigt mycket hem och är väldigt rastlösa. Här på Fiji finns det inte så mycket aktiviteter att göra förutom snorkling som vi redan gjort en del så vi är väldigt uttråkade för tillfället. Men imorgon så ska vi ut på utflykt och besöka "Blue Lagoon". Vissa av er har kanske hört talas om Blue Lagoon och kanske även sätt filmen där Brooke Shields spelar huvudrollen. Det ska bli spännande!

Igår var vi på två utflykter, besökte en grotta och snorklade i Blue Lagoon. Grottan hade Mathilda sett i filmen Blue Lagoon och var tydligen en väldigt häftig grotta. Vi gick först in i en stor grotta med vatten i så vi kunde simma runt, en häftig grotta men också som vilken grotta som helst. Sen fick vi dyka en halvmeter ner under en annan grotta och simma mot ljuset (en man stod på andra sidan med en ficklampa) och sen drog dom upp en. Det var lite läskigt att dyka under en grotta när det var helt mörkt och man visste inte när man skulle vara framme, men vi alla klarade det. Väl inne i grottan så var det bäcksvart men guiderna lyste med sina ficklampor så man såg att vattnet var helt klart. Den andra grottan var också häftig men också som vilken annan grotta som helst. Vi tycke inte att det var värt 60fiji dollar (=240kr) men nu har vi iallafall testat på att grott dyka i Söderhavet.

På eftermiddagen bar det av mot Blue Lagoon, helt vit strand och jätte blått vatten. Vi snorklade runder i ca två timmar, såg massvis med fina fiskar, alla storlekar och färger. Det var en av det bättre snorklingar vi har gjort.

På kvällen så åt vi typisk fijiansk julmat vilket inte skiljde sig så mycket från den maten vi brukar få. En hel fisk på bordet, kyckling, fläskkött, sötpotatis, pumpa, spenat och sallad, det var mumsigt även den kvällen!

Efter maten så dansar vi alltid "Bula dansen", Bula betyder Hej på fijianska. Vi har dansat på varje ö och detta var inget undantag. För er som vet "makarena" dansen så är det något liknande.

Efter en lång dag med två aktiviteter, fulla i magen och med ro i själen så somnade vi fort och gott.

Idag så är det söndag och Fiji är ett kristet land så det innebär att de flesta går till kyrkan. Vi fick möjligheten att följa med till närmsta by och sitta med i kyrkan. Byn de lever i är inte stor, dom lever i hus som har det dom behöver, djur springer runt överallt, dom har en hövding, en skola och en kyrka. Väl inne i kyrkan så höll en präst en predikan, dom sjöng psalmer, vi fick gå fram och lämna kollekt, liknande en söndag i en svensk kyrkan förutom att vi inte förstod ett ord dom sa. Alla välkomnade oss, välsignade oss och var väldigt trevliga, särskilt barnen tyckte att det var roligt. Det är så intressant att se bortom resorterna som är gjorda för oss turister och verkligen se hur människorna lever, dom lever ju trots allt ett väldigt annorlunda liv till skillnad från oss. Vi skänkte en del pengar och var väldigt nöjda med besöket. Efter lunch så var det dags att åka vidare till näst sista ön, Barefoot Island

White Sandy Beach

Kategori: Fiji

Dagarna vi spenderade på White Sandy Beach var väldigt lugna och rofyllda. En av de finare resorterna vi bodde på med en väldigt fin strand och maten var riktigt god. Solen ville dock inte visa sig så mycket så vi spelade mest volleyboll och läste i våra böcker. Två killar från England som vi rest runt i Nya Zeeland tillsammans med var samtidigt som oss på ön så vi umgicks en del med dom.

Ett uttryck som används väldigt mycket av Fiji's befolkning är "Fiji time" vilket betyder att man ska göra allt i sin egna tid, ingen stress och ingen press. Om någon säger att nu tar vi en paus på 5min Fiji time så betyder det oftast 20min. Kanske något vi borde ta med oss hem till Sverige?

Kuata

Kategori: Fiji

Andra ön vi besökte hette Kuata, en lite större ö längre upp norr. På ön bodde det människor till skillnad från första ön och den var mer kulturell. Där fanns inte lika mycket att göra så vi bättrade på vår solbränna och läste i våra böcker. Även på denna ön serverades det jätte god mat och en morgon så serverades det pannkakor, gissa om vi hoppade av glädje?

En kväll så hade vi en fijiansk kväll då vi var med om en ceremoni där vi fick dricka jordvatten som inte var särskilt välsmakande. Vi fick även berättat lite om livet människorna på Kuata levde. Dom bodde på en ö rakt över Kuata, en väldigt klippig ö vilket gör livet där väldigt svårt. Allt man betalade på ön så som aktiviteter eller snacks, gick till deras samhälle, till kyrkan och till stipendier till ungdomar så att dom kunde få gå på gymnasie. Därefter följde en middag utan bestick, vi satt och åt kyckling, potatis, fisk och sallad med våra händer, något man aldrig får göra hemma! Därefter fick vi vara med om en dansuppvisning och efteråt så fick vi delta, vi skakade rumpan som aldrig förr.

Morgonen därefter så gick vi upp kl 6 för att volontär arbeta, vilket såklart var frivilligt. Vi plockade skräp runt hela ön och skickade tillbaka det till fastlandet så att det kunde återvinnas. Det kändes bra att ha bidragit med något när man annars får allt serverat av dom.

South Sea Island

Kategori: Fiji

Vi bokade hela vårt Fiji paket när vi var i Australien, vi skulle besöka sex öar och stanna två nätter på vardera ö.

Här på Fiji öarna så är det frukost kl 7 varje morgon, lunch vid 12 och kvällsmat vid 7 så lite rutiner har vi allt fått tillbaka.

Första natten i Fiji spenderade vi på fastlandet och i staden Nadi. Tidigt morgonen därefter så kom bussen och hämtade oss och tog oss till hamnen där vi skulle påbörja vårt äventyr ute i the pacific ocean. När vi såg den första ön, South Sea Island, som vi skulle bo på så trodde vi inte våra ögon, ni kommer att förstå varför. Man kunde gå runt ön på ca 5 min, där var två hus och inte mycket mer. När vi bokade vår Fiji resa så var vi tvungna att boka med mat inkluderat och som backpacker så sved det väl lite för det är oftast billigare att laga sin egna mat men när vi kom till South Sea Island så förstod vi varför vi var tvungna att ha maten inkluderad. South Sea Island var en riktig paradis ö, en jätte liten ö, mitt ute i havet som säkert är för liten för att synas på kartan. Vattnen var blåare än blåast, stranden var vit och palmerna vajade i vinden. Det var som hämtat från ett vykort.

På dagarna så solade, badade och läste vi våra böcker som vi fått av Anna (Tack så mycket igen Anna för böckerna!). Dom hade även kajaker och snorkel utrustning som man kunde låna gratis så det utnyttjade vi. Jag (Ida) och Sofie bestämde oss att paddla till en annan ö som låg en bit bort men tyvärr så tyckte en man ute på havet att vi paddlat för långt och sa åt oss att vända, vi kom halvvägs iallafall!

All mat vi fick var väldigt "fijiansk" och var super god. Skönt att slippa laga mat och diska! På kvällarna dansade vi fijiansk dans och dom underhöll oss med fire shows och lekar. Vi hade två helt underbara dagar på denna lilla paradis ön.