tjejernatjusworldtour.blogg.se

Följ med oss på vår resa genom världen!

Phi Phi summering

Kategori: Thailand

Phi Phi avrundning

Nu är vi tillbaka i vårt älskade Phuket och jag tänkte sammanfatta de senaste 5 dagarna som vi spenderade på Phi Phi Islands. Phi Phi är en ö som ligger mitt ute i Andaman havet och som tillhör Thailand, det är en väldigt vacker ö. På Phi Phi så finns inga motorfordon vilket var väldigt charmigt och skönt. Innerstaden kan liknas med gamla stan i Stockholm, många små trånga gator med mysiga stånd med allt från kläder, souvenirer, smycken och mat. Stranden var väldigt fin och vattnet likaså men något som var väldigt konstigt var att ebb och flod var väldigt tydligt på Phi Phi. Ena stunden var vattnet djup och svalkande och sen när man solat klart ryggen och vände sig om så fick man gå ca 50 m ut i havet för att kunna doppa sig då det var väldigt långgrunt och vattnet brände när man gick i det. Det håller vi alla med om att det var den konstigaste upplevelsen, att när man går i vattnet så bränner det! Och då det var väldigt, väldigt varmt på Phi Phi, genomsnitt 35grader på dagen och 25grader på kvällen, så var det lite jobbigt att man inte kunde svalka sig.

Det jobbigaste vi var med om på Phi Phi var att både jag (Ida) och Sofie blev magsjuka vilket är väldigt jobbigt när det är jätte varmt och man kan inte göra något. Tur att vi hade Mathilda som blötte handdukar och baddade våra pannor och klappade oss till sömn. Sofie hade också oturen att första dagen trampa på en sten i havet som gjorde att hon fick ett stort sår under foten så hon fick halta sig fram.

En annan upplevelse som var väldigt jobbig och som gjorde oss väldans arga var när vi skulle lämna Phi Phi så hade vi avtalat med hotellet vi bodde på att de skulle bära ner våra väskor till hamnen en halvtimme innan vår båt skulle gå så att vi skulle slippa att bära runt på dom hela dagen tills båten gick på eftermiddagen. Vi kom till hamnen 45 min innan båten skulle gå för att vara i god tid, tiden den gick och våra väskor kom inte. Vi fick panik och frågade en massa människor om dom sett dom, vi ringde hit och dit men ingen ville kännas vid dom och utan väskorna ville vi ju inte åka vidare. Vi insåg att vi aldrig skulle hinna med båten och vi började traska mot hotellet arga som bin, svettades som aldrig för och rök puttrade ut ur våra öron då vi hade betalat för båten och nu missat den. Väl framme på hotellet med andan i halsen så såg vi våra väskor, på samma plats som vi lämnat dom. De fick allt höra ett och annat då vi var riktigt irriterade och arga! Men som tur var så gick det en båt en timme senare och vi fick dom till att betala båtresan.

Men nu till lite roligare saker! Ni har ju hört om Sofie och hennes kräsenhet när det kommer till mat och min kärlek till utländsk mat. En dag sa jag att jag var sugen på Indisk mat då jag sett en Indisk restaurang och ville få med mina kompanjoner att äta lite ”Tikka Masala” som är en klassisk Indisk rätt som jag älskar. Sofie testade det och hon älskade det! Mari och Leif, kan ni förstå detta fenomen? Jag var så stolt över henne att hon testade och blev så glad när hon gillade det! Igår när vi anlände till Phuket så fick Sofie bestämma och då blev det Indisk mat till kvällsmat!

Nattlivet på Phi Phi var annorlunda mot det vi upplevt tidigare, där var mycket reaggebarer med chill musik och det mesta nattlivet låg längs stranden. Med neonfärger i ansiktetet dansade vi på stranden till skön musik flera kvällar! Näst sista kvällen träffade vi tre engelsmän som vi umgicks en del med. Sista kvällen vandrade vi allihop upp till ”view point” för att se den magiska utsikten över ön och den var ”breath taking”. Sen åt vi en sista måltid på en restaurang killarna rekommenderade och sen dansade vi oss svettiga en sista kväll på Phi Phis strand.

Beer pong på Banana Bar!

Fire Show på stranden

Sofie visar sina handbolls färdigheter och äger killarna i beerpong!

Och Ida hejar på!

Engelsmännen Max och Joe som vi träffade!
Sofie och Ida poserar med en kompia av Erik Jönsson

Sofie i vacker målning med en svensk kille

Härliga minnen har vi fått och Phi Phi är en jätte vacker ö som är värd att besöka!
Nu är vi som sagt tillbaka i Phuket där vi trivs som fiskar i vattnet och ska spendera de närmsta 4 dagarna här innan det bär av till Bangkok igen! Ha det bra!